Hello Jack,
Many thanks for the reading of this text about the 1896/97 Airships wave at my blog.
I think the parts concerning why (or possibly why) some people legitimately misinterpret stimuli they dont recognize for what they are and then are making inferences about, is probably the part which interested me the more (for the writing itself of this article and its motivation, as concerning ufology in general) - aka the SocioPsychological and Cultural Approach/model of the UFO phenomenom (and connexe as abductions).
I regret to have (yet) not enough academic resources to have well explained (or trie to explain) that 19th century medias (here newspapers) are not the same as today, and some reports, etc. must be taken with an extrem caution (or historical -re-contextualization of such medias).
I mean that "Celestial candidats + surrounding airships imagery and cultural expectations" are not (imho) the only variable(s) explaining the "reports" or to put in "the equation" to conventionaly explain this wave and to have the "big picture". But it is quoted among the lines (For example, if we read Cambias).
As to not have (yet) devoted more lines about the April 1897 "change" in the wave, where neswpapers are or seem more "sensasionalist" in the reports we have (and then "ufologists" mainly presenting/jumping on such april 1897 excerpts when presenting the wave - like French ufologist Jean Sider -). Maybe in the future.
For the burden of the proof, I agree of course with your remarks. Mainly for the thesis of real man-made airships and succeeding in flight(s) at this period and area. Concerning the exotic ones, they appear for me very "poetic" (I like to read such productions and I respect their proponents), but only! They are not substantiate by what need extraordinary claims (concerning evidences to proove them)...
Very best regards,
Gilles.
***
Bonjour Jack ,
Un grand merci pour la lecture de ce texte sur la Vague de dirigeables de 1896/97 sur mon blog.
Je pense que les parties concernant les raisons pour lesquelles ( ou peut-être pourquoi ) certaines personnes mésinterprètent légitimement des stimuli qu'ils ne reconnaissent pas pour ce qu'ils sont et donc infèrent, sont probablement ce qui m'intéresse le plus (pour l'écriture elle-même de cet article et le motivant, mais concernant l'ufologie en général ) - càd le modèle PsychoSociologique et Culturel du phénomène OVNI ( et connexes comme les enlèvements) .
Je regrette d'avoir pas (encore) assez de ressources académiques pour mieux expliquer ( ou tenter de) que les médias du 19ème siècle (ici journaux) ne sont pas les mêmes qu'aujourd'hui , et certains rapports , etc doivent être pris avec une extrême prudence (ou plutôt une -re-contextualisation historique des médias de l'époque) .
Je veux dire que les "candidats célestes + imagerie de dirigeables pre-existante à la vague et attentes culturelles" ne sont pas la seule variable (ou les) expliquant ces «rapports» ou à mettre dans « l'équation » pour expliquer conventionnellement (àmha) cette vague et d'avoir la «grande image» . Mais cela est cité parmi les lignes (par exemple, si nous lisons Cambias) .
Comme de ne pas avoir ( encore ) consacré plus de lignes sur le «changement» qui semble se produire en avril 1897 à la vague , où les articles sont ou semblent plus " sensationnalistes " (et donc les " ufologues " présentant essentiellement ceux-là / ou sautant sur ceux-là - comme l'ufologue français Jean Sider - ) . Peut-être dans l'avenir.
Pour la charge de la preuve , je suis d'accord bien sûr avec vos remarques . Principalement pour la thèse de dirigeables manufacturés et ayant volé à cette période et aux USA. En ce qui concerne les thèses exotiques, elles sont pour moi très "poétiques" ( J'aime lire ces productions et je respecte leurs partisans/promoteurs), mais seulement ! Elles ne sont pas soutenues par ce que l'on est en droit d'attendre d'affirmations extraordinaires au niveau de la preuve...
Très cordialement ,
Gilles.
Many thanks for the reading of this text about the 1896/97 Airships wave at my blog.
I think the parts concerning why (or possibly why) some people legitimately misinterpret stimuli they dont recognize for what they are and then are making inferences about, is probably the part which interested me the more (for the writing itself of this article and its motivation, as concerning ufology in general) - aka the SocioPsychological and Cultural Approach/model of the UFO phenomenom (and connexe as abductions).
I regret to have (yet) not enough academic resources to have well explained (or trie to explain) that 19th century medias (here newspapers) are not the same as today, and some reports, etc. must be taken with an extrem caution (or historical -re-contextualization of such medias).
I mean that "Celestial candidats + surrounding airships imagery and cultural expectations" are not (imho) the only variable(s) explaining the "reports" or to put in "the equation" to conventionaly explain this wave and to have the "big picture". But it is quoted among the lines (For example, if we read Cambias).
As to not have (yet) devoted more lines about the April 1897 "change" in the wave, where neswpapers are or seem more "sensasionalist" in the reports we have (and then "ufologists" mainly presenting/jumping on such april 1897 excerpts when presenting the wave - like French ufologist Jean Sider -). Maybe in the future.
For the burden of the proof, I agree of course with your remarks. Mainly for the thesis of real man-made airships and succeeding in flight(s) at this period and area. Concerning the exotic ones, they appear for me very "poetic" (I like to read such productions and I respect their proponents), but only! They are not substantiate by what need extraordinary claims (concerning evidences to proove them)...
Very best regards,
Gilles.
***
Bonjour Jack ,
Un grand merci pour la lecture de ce texte sur la Vague de dirigeables de 1896/97 sur mon blog.
Je pense que les parties concernant les raisons pour lesquelles ( ou peut-être pourquoi ) certaines personnes mésinterprètent légitimement des stimuli qu'ils ne reconnaissent pas pour ce qu'ils sont et donc infèrent, sont probablement ce qui m'intéresse le plus (pour l'écriture elle-même de cet article et le motivant, mais concernant l'ufologie en général ) - càd le modèle PsychoSociologique et Culturel du phénomène OVNI ( et connexes comme les enlèvements) .
Je regrette d'avoir pas (encore) assez de ressources académiques pour mieux expliquer ( ou tenter de) que les médias du 19ème siècle (ici journaux) ne sont pas les mêmes qu'aujourd'hui , et certains rapports , etc doivent être pris avec une extrême prudence (ou plutôt une -re-contextualisation historique des médias de l'époque) .
Je veux dire que les "candidats célestes + imagerie de dirigeables pre-existante à la vague et attentes culturelles" ne sont pas la seule variable (ou les) expliquant ces «rapports» ou à mettre dans « l'équation » pour expliquer conventionnellement (àmha) cette vague et d'avoir la «grande image» . Mais cela est cité parmi les lignes (par exemple, si nous lisons Cambias) .
Comme de ne pas avoir ( encore ) consacré plus de lignes sur le «changement» qui semble se produire en avril 1897 à la vague , où les articles sont ou semblent plus " sensationnalistes " (et donc les " ufologues " présentant essentiellement ceux-là / ou sautant sur ceux-là - comme l'ufologue français Jean Sider - ) . Peut-être dans l'avenir.
Pour la charge de la preuve , je suis d'accord bien sûr avec vos remarques . Principalement pour la thèse de dirigeables manufacturés et ayant volé à cette période et aux USA. En ce qui concerne les thèses exotiques, elles sont pour moi très "poétiques" ( J'aime lire ces productions et je respecte leurs partisans/promoteurs), mais seulement ! Elles ne sont pas soutenues par ce que l'on est en droit d'attendre d'affirmations extraordinaires au niveau de la preuve...
Très cordialement ,
Gilles.