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Channel Islands : Ovni(s) jaune(s) près d'Aldernay - 23 avril 2007.

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Sebastien
Major Boyington
nablator
7 participants

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Sebastien

Sebastien
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Vous pouvez tester 14:12z pour les coordonnées suivantes: +50,0 -2,0 (1265m)
C'est la balise ORTAC, à mi-observation. Vous devriez trouver pour le soleil az=206° et h=50°.

Je m'en vais installer ce fichu plug-in, ça a l'air bien mieux Channel Islands : Ovni(s) jaune(s) près d'Aldernay - 23 avril 2007. - Page 2 239515

Nablator a écrit:Mais mon Stellarium n'est pas meilleur qu'un autre.
Mais ton Kung Fu, si! Channel Islands : Ovni(s) jaune(s) près d'Aldernay - 23 avril 2007. - Page 2 441500


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nablator

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Administration

Sebastien a écrit:Vous devriez trouver pour le soleil az=206° et h=50°.
Ca c'est pour 1312z. A 1412z j'ai az=225°33' et h=44°34'.

Channel Islands : Ovni(s) jaune(s) près d'Aldernay - 23 avril 2007. - Page 2 Lolcatshaolinpaws

http://nabbed.unblog.fr/

marcassite

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Membre d'honneur
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La ref que je donnais provient du rapport d'enquête. => Ils ont probablement aussi utilisé stellarium en mode foireux (ben non , correct d'après Nablator) !

Perso je ne me sers que d'un vieux logiciel en TU (astroplan) ou des données du site de l'iMCCE pour les cas (français) que j'étudie.

http://www.imcce.fr/fr/ephemerides/

Inconvénient : ne pas avoir de vue du ciel comme avec stellarium ni l'éclairage céleste
(aube/crépuscule) simulé.
Mais au moins c'est fiable sans bricolage.

EDIT : flute ! C'eut été trop parfait si le soleil avait été pile-poil dans l'axe de l'avion.
Que dit le pilote à ce sujet (position relative soleil et ovni) ?

nablator

nablator
Administration
Administration

marcassite a écrit:Mais au moins c'est fiable sans bricolage.
Aucun bricolage. Le plugin "Fuseau horaire" est inclus dans les versions récentes de Stellarium : il suffit de cocher la case UTC, et ça reste actif tout le temps, après. Je préfère faire mes conversions de temps local en UTC moi-même.

Vérification avec le générateur d'éphémérides du JPL :
http://ssd.jpl.nasa.gov/horizons.cgi

Ephemeris Type [change] : OBSERVER
Target Body [change] : Sun [Sol] [10]
Observer Location [change] : user defined ( 2°00'00.0''W, 50°00'00.0''N, 1.265 km )
Time Span [change] : Start=2007-04-23, Stop=2007-04-24, Step=1 m
Table Settings [change] : QUANTITIES=4
Display/Output [change] : default (formatted HTML)
==>
Date__(UT)__HR:MN Azi_(a-appr)_Elev
2007-Apr-23 14:12 *m 225.5641 44.5661

http://nabbed.unblog.fr/

Sebastien

Sebastien
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Merci, j'ai revérifié de mon coté aussi, c'est bien ça. Ma coquille était que j'ai allégrement ignoré le 'z' comme s'il s'agissait de UTC+1 du British Summer Time. En fait non, donc comme Stellarium compense bien les heures été/hiver, y a bien deux heures entre les 14:12z (UTC+0) et les 16:12 CEST(UTC+2).

Bref, l'azimut 225 serait bien le bon comme indiqué dans le rapport. Néanmoins, comme on l'a vu avec Fort-de-France et son horaire erronée, je vais essayer de faire un double-check sur l'heure ~14:00z, voir s'il ne s'agirait pas de l'heure légale en réalité. Ce n'est pas que les réflexions ne se produiraient pas avec un az. à 225(un test est prévu), mais les 206° du soleil en cas d'erreur UTC / HL, proches des 207° de l'avion méritent quand même la vérification.


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marcassite

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Ce type d'erreur TU/HL m'a traversé quelques secondes l'esprit mais ici on a des heures Z utilisées comme données (radar et pilote d' avion). Un type d'horaire justement adopté en aéronautique pour éviter toute confusion avec des fuseaux différents.

Sebastien

Sebastien
Modération
Modération

Je n'ai toujours pas testé la possibilité pour le soleil d'avoir reflété sur les pistes des deux îles comme je l'ai proposé. Il me faudrait trouver comment faire.

Pour l'heure Z Marcassite, tu disais:
"on a des heures Z utilisées comme données (radar et pilote d' avion)"
... mais je ne trouve pas ça dans les paroles de Bowyer (source?). En plus de ça, les heures qui apparaissent sur le relevé radar ELVIRA ne mentionne nulle part un temps z derrière les plots radars. J'avais espéré pouvoir trouver sur ce scope la trace d'un temps UTC, mais non...

https://i.servimg.com/u/f75/15/04/82/62/rain_s10.jpg
Channel Islands : Ovni(s) jaune(s) près d'Aldernay - 23 avril 2007. - Page 2 Elvira10


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Invité


Invité

RayanOO a écrit:1 - Un tremblement de terre dans la région a bien suivi l'observation faite et cela quatre jours plus tard.

2 - Une ancienne observation similaire à celle du 23 avril 2007 a bien eu lieu au XIXème siècle. Cette observation a aussi été suivi d'un tremblement de terre deux jours après:

Je dépose un copyright.
Syndrome de l'écuelle (EQL= EarthQuake Light) : corréler illusoirement toute observation d'OVNI à une activité sismique arbitrairement concomitante en temps et lieu de l'OVNI.

Rosetta

Rosetta
Administration
Administration

diablotin content Very Happy Channel Islands : Ovni(s) jaune(s) près d'Aldernay - 23 avril 2007. - Page 2 60745 

marcassite

marcassite
Membre d'honneur
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Jolie expression Gilles F !
Le précurseur de ce syndrome est Persinger
http://fr.wikipedia.org/wiki/Michael_Persinger
qui a compris que l'écuelle peut être remplie avec beaucoup de choses (la TST par ex!), et que cela suffit à satisfaire l'appétit de pseudoscience de bien du monde (médias de vulgarisation scientifique compris).
Avec EQL/l'écuelle, ils font ventre de tout.

Invité


Invité

Bonjour,

J'ai soumis cette hypothèse proposée par Sébastien à Martin Shough (ainsi qu'à Kentaro Mori aujourd'hui seulement). Martin m'autorise à mettre ici ce que nous avons échangé.
Je remercie encore Martin pour sa diligence à nous répondre, ainsi que l'attention et considération qu'il a pour cette hypothèse.

Mon message original (coupé) :
Greetings Mister Martin Shough,

[...]

Because you are probably one the best specialist (if not the best) of the Channel Islands UFO case (23 April 2007) due to your impressing work with others, I modestly wanted to present you an hypothesis one our member proposed some years ago.
Of course, it is actualy a little short and not enough developed, and this more in this email because I translate French to English a thread of our French forum where our member presented this hypothesis (you have the forum link at the end of this message and you are welcome in our forum, as to post in English if you want).

It will be a great honor for us if you gimme your thoughts about this hypothesis (as to authorize me to copy paste it in our forum).

Summerize of the hypothesis proposed:

Sebastien - our member - determined that it was raining around 3 hours before the observation, and that the Sun (may have) pierced in some places. He wondered what the landing pists of Alderney and Guernesey "airports" could have to do with all this sighting.
They seem to be "perpendicular" for him to the flight and they were perhaps still wet. Fog moisture saturated the air.

With Stellarium software it seems the sun was 44 to 45° elevation at 224/226° azimuth. With the help of Google Earth, Sebastien made the following figure:
https://2img.net/r/ihimg/a/img856/4606/vueducockpit.jpg
This is Commandant Bowyer drawing :
https://2img.net/r/ihimg/a/img849/5894/croquisq.jpg

Some "3D" reconstitutions:
https://2img.net/r/ihimizer/img69/7079/upview.jpg
https://2img.net/r/ihimizer/img689/7484/startkd.jpg
https://2img.net/r/ihimizer/img818/8968/middle2uap.jpg
https://2img.net/r/ihimizer/img27/3905/endrz.jpg
Errata, in one of the picture, it is noticed 14:12z but it probably was 14:14z

General Source : https://ufo-scepticisme.forumactif.com/t2453-channel-islands-ovnis-jaunes-pres-d-aldernay-23-avril-2007

Best Regards,

Gilles Fernandez.

La Réponse de Martin Shough :

Hello Gilles

Thank you for your email. I very much appreciate you telling me about this idea. It is one that we didn’t think of, so i am glad to have the opportunity of discussing it. I think it’s a very interesting idea, and quite attractive :– two islands, two runways, long, thin reflectors near the direction of the sun;  two UAPs, similar direction, near the sea horizon, not moving much... yes it makes a case worth looking at.

It’s been a long time since i was immersed in this case but here are my immediate thoughts:

1)  First there is the issue of the relative bearings of the UAPs, the islands and the axis of the aircraft coordinate system.  We established that the azimuth of the LOS to UAP #2 apparently did intercept Guernsey, and Capt Bowyer confirmed to us that UAP #2 was seen against the sea, the sky and the island as its elevation varied. But the other LOS did not lie near Alderney. It was significantly to the right (west) of Alderney, which was visible at the time. In fact Capt Bowyer’s initial impression was that UAP #1 was a reflection from glasshouses on Guernsey.

Both Guernsey and Alderney were visible at the time from cruise altitude, despite being hazy. Bowyer confirmed this to us and the radio transcript records him saying it. But, as the drawing which you reproduce indicates, and as Capt Bowyer explicitly stated, both UAPs were seen to the right of the nose, during the time that Alderney lay a significant angle to the left of the nose, as proven by the radar track of the flight heading. Taking account of the crabbing angle due to winds does not decrease this discrepancy but actually increases it by a few degrees.

The radio transcript records that Capt Bowyer said “I've got the island [Alderney] visual” while looking at UAP #1 which he guessed was “off the north . . . north-north-west coast of Alderney . . . over Burhou-ish at the moment”.

This is re-emphasised a little later at 1414 when the controller asked him if both objects appeared “between yourselves and Alderney?” Bowyer:  “Negative, I think over maybe to the west of Alderney. . . .  The first one [UAP #1] is maybe closer, looks like Burhou area or beyond Burhou from me in a straight line.”

2)  The angular length of the objects could fit the airport runways – for example Guernsey’s 4800ft (1460m) runway from a distance of 35 nmi would subtend about 0.3 deg, comparable to Capt Bowyer’s estimate of the length of UAP #2 (initially about 0.25 deg). But consider the runway width. This was 148 ft (45m) and it was not being viewed perpendicular to the LOS (i.e. from vertically above, 35 nmi up) but from a very shallow depression angle ex hypothesi of less than about one degree, so the subtended angle is tiny, only a few arc seconds. Even when Bowyer was using binoculars the effective visual angle would be much narrower than the ordinary arcminute limit of resolution acuity. This means that even making very idealised assumptions the Guernsey runway would only be detectable as a vanishingly thin line.

3)  Of course if the reflection is brilliant enough then a combination of haze diffusion and ocular glare can exaggerate the apparent thickness. But in practice, the proposed reflection mechanism with the sun shining off wet tarmac is far from ideal for a brilliant reflection. To get the most efficient near specular sun reflection from a level surface needs the angle of incidence to be close to the angle of reflection to within 0.5 deg or less. If the sun was close to the horizon we could get a strong forward gloss that might help to make this bit of wet tarmac visible from 35 miles. But the sun elevation was almost 100 times the required angle.

4)  Even if the sun was well placed for specular reflection I would be uncomfortable with the idea that these strips of tarmac would be singled out for brilliant reflections. We attempted to make a similar case for the much more promising idea of specular reflections from the angled glasshouse roofs. The azimuthal geometry doesn’t work, but at least the roof slopes could have provided effective reflectors. Why would two runways on islands many miles apart be singled out for such extraordinary reflections? They may have been “wet” but so was the sea! ;-) And the Brittany lakes, which we also tried as mirage targets. And the sea or a lake can have some proportion of wave slopes at the critical angle for an efficient specular glitter. A runway cannot.

5)  Both UAPs were visually identical in detail - that is, both had the same outline and the same dark band in the same position 2/3 of the way along. The runway reflection theory should offer some explanation of this fact (control tower building at same position on both runways? – just a thought).

6)  The runway reflection theory offers no interpretation of the simultaneous observation of an elongated yellowish object in the reported approximate position of UAP #1 made on a reciprocal bearing by Capt Patterson from Blue Island 832 flying near Sark. Neither does any other good theory, I concede. Still, it would be nice.

In summary, I think this is an intriguing idea and I’m grateful to its originator and to you for sharing it.  My opinion at the moment is that it probably can’t be made to work. But please do keep me informed of progress.

Thanks again
Martin

Sebastien

Sebastien
Modération
Modération

Merci Gilles du partage et à Martin Shough pour ses commentaires intéressants/motivants. Je vais essayer de répondre à quelques uns de ses points  diablotin content

PS: le terme "LOS" dont Martin Shough parle signifie Line-of-sight, quelque chose comme ' Ligne de vue / ligne de visée '


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